Calling out to all the Swedes on GS forum!

The following message will be in Swedish.

Hejsan alla svenska GS-användare. Tänkte kika lite hur många indiespelskapare vi är här. Och sedan också för bekvämlighetens skull, om man vill kollaborera, kan det underlätta att ha att göra med en landsman! Sedan är det ju inte samma regler som gäller vid ett spelsläpp som det kan vara i andra länder, så dela med er av era erfarenheter, vad gäller Skatteverket exempelvis, och också andra eventuella hinder på vägen mot målet.

Presentera er gärna här. Jag börjar. Sebastian Matar heter jag och är en 26-årig Stockholmare som alltid älskat spel. Att teckna, rita eller måla, vad du nu vill kalla det för, har också varit ett stort intresse. Och sist men verkligen inte minst, har musikskapandet fört mig framåt i livet på en hel del olika sätt. Dessa tre intressen kunde jag koppla till spelskapandet, varför jag mer och mer strävar mot att få arbeta som en indiespelskapare.

Jag kan ju börja öppna upp denna svenska tråd med att kasta ut en fråga till alla. Finns det någon duktig level designer i krokarna, hojta då till eftersom jag är i behov utav en sådan. Jag är inte rik för 5 öre, men återgäldar gärna med att bidra kanske med ett stycke musik? Eller karaktärsskiss?

Har ni ytterligare frågor, fråga då på. Men jag hoppas verkligen att det dyker upp en hel del svennar till denna tråd. Sprid gärna vidare ordet om ni råkar känna ytterligare svenskar som sysslar och pysslar med GS!

/Sebbe
«13

Comments

  • DuesDues Member Posts: 1,159
    Tjena! Kul med lite fler svenskar! Jag har precis börjat med GS, så det är otroligt mycket att ta in men det är grymt kul! Håller på med mitt första projekt just nu, så har inte nån världsmästarkoll direkt, men det finns grymt många duktiga och hjälpsamma människor här. Tror du kommer stormtrivas. Själv är jag som du mestadels för att teckna, musik är jag inge vidare på. Men grymt med lite svenskar! Välkommen!! :)
  • Hej! Kul att läsa ett inlägg på svenska!
    Jag är en gammal 'gamer' som har byggt spel i Blender tidigare. Och då för MystURU fancommunity. Men sen förra året använder jag GS och det tog ett tag innan jag kunde fatta vad som hände :). Jag försöker samtidigt lära mej Unity och har byggt ett spel med det programmet.
    Nåväl, nu bygger jag appar med mina elever i skolan, jag är speciallärare på en grundskola. Vi har gjort färdigt dem men jag har haft mycket krångel med att få ut dem som adhoc då jag inte fattade att 'samma namn' betyder samma användarnamn förutom samma mailadress. Där är jag nu, har precis en app som väntar på approval här.
    Så ibland känner jag mej som en riktig 'newbie' igen :). Idéer har jag gott om men är inte duktig på så mycket annat, fanns inte tshirtbooth så skulle jag inte vara här nu :)
    Men det är verkligen spännande!

    ametist365
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    Ja, GSforumet är riktigt bra. Speciellt tshirtbooth och hans tutorials. Helt klart livsnödvändiga! Men du, @ametist365 det verkar som att du har lite koll på programmering, eller? Jag har varit sugen på Unity. Har kikat en del på det, men känner nog att det ligger en bit in i framtiden. Men drömmen är ett sjukt snyggt, estetiskt plattformspel gjort med, ja, exempelvis Unity. En motor som alltså ska kunna klara av 3D. Hur ser dina projekt/ditt projekt ut?

    Hur ser ditt första projekt ut då, @Dues? Själv försöker jag mig på ett första, lite enklare spel som ska vara lite mer ett promospel på GS Arcade. Måste fixa något form av namn innan jag börjar sälja appar... Känner jag... Sen jobbar jag också för fullt på ett spel till iPhone. Hardcore-plattformspel med fokus på det estetiska. Men promospelet jag jobbar på är mer ett pusselbetonat plattformsspel. Tänk Limbo/Braid/One and One Story! Fast avsevärt mycket enklare i grafiken och kortare.

    Ruskigt skoj om man får ihop ett gäng svennar här. Tror i för sig inte att engelskan nu är något större problem för någon av oss, men ändock, kul! Vad jobbar du med för app btw, @Basseman?


    Ta det lugnt grabbar!

    /Sebbe


  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @sebmat86

    Jodå här satsas det på AppStore direkt :D Jag har ingen brådska att få ut det utan vill putsa å fila under projektets gång. Det blir lite mer åt pusselhållet nu vad det ser ut som. Håller fortfarande på med grafiken :)
  • kajankajan PRO Posts: 31
    Hallå allesammans!
    Har hållit på någon månad nu och har snart gjort klart mitt första spel :D Kanske inte världsbäst men..
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    edited January 2013
    @Basseman
    @ametist365

    Har ni släppt många spel? Namn på dessa hade vart kul att veta så man kan kika lite på vad ni gjort! :)
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    @Dues, helt klart smart att inte stressa! :) Försöker också gå den vägen, men på något vänster vill hela jag skynda. Så det blir att hejda sig. Vad blir priset på spelet, när det väl befinner sig ute på App Store? Har du kika på Skatteverket? Ska du släppa det via eget företag, eller som hobbyverksamhet (har hört att det ska gå, så får man skattelindring) ..? Har börjat kika lite smått här och där på att starta eget. Finns gott om kurser att knata på hos Skatteverket. Men det blir en huvudvärk längre fram! :) Hade du släppt ngt spel eller?

    Vet inte riktigt hur man laddar upp bilder här, men följ mig på min facebooksida på mitt ännu icke registrerade företag Venerable Rain: https://www.facebook.com/VenerableRain
    Där kan ni se ett par bilder från hardcore plattformspelet jag jobbar, och satsar hårdas på! :)

    Vad blir det för typ av spel då @kajan och när blir det release då? :D

    /Sebbe
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @sebmat86 Jag har läst lite angående skatter osv och ett tag verkade det som om man blev dubbelbeskattad X( vet dock inte om dom ändrat reglerna. Får nog läsa på lite, detdär med hobbyverksamhet tror jag dom har undantagit allt utom typ bärplockning :P men om du hittar exakt vad som gäller så hojta gärna till! Eller om någon av de mer rutinerade vet kanske???
    Annars är väl enklast att starta enskild firma.
  • OskarDeveloperOskarDeveloper Member Posts: 533
    edited January 2013
    Tja jag är med svensk och har gjort 5 spel. Jag har oxå jobbat tsm med många här på forumet så som deadlyseriousmedia :)
  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @OskarDeveloper
    Nice! Några titlar vi kan kika på??? :)
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    Oh tjena hejsan @OskarDeveloper! Det där sista spelet du programmerar för, End o the World, verkar helt sjukt nice! Likaså de andra spelen! Så fort tiden tillåter, ska jag tanka ner spelen! Men du sa 5 st, vilket är det sista? Men du, är du nå vidare på level design? Hojta till om du behöver ett stycke musik eller concept art för ngt spel! :)

    Får man fråga varför dina spel är gratis? En liten uppläggning för resonemanget kring det också! :) Och, har du lagt upp spelen för nedladdning världen över eller bara typ Europa..? Hur ser din statistik ut för nedladdning? Vore kul att veta för oss som inte släppt våra spel ännu.

    @Dues, jag har också läst en del om dubbelbeskattning men såg i sommras att det avskaffats! Skönt va? Här är en av många korta artiklar som nämner det: http://www.resume.se/nyheter/webb/2011/11/29/ingen-dubbelskatt-pa-appar/
    Vad gäller hobbyverksamheten... Har jag faktiskt noll koll på. Det är nog som du säger, bärplockarna gynnas nog mest av det!

    /Sebbe


  • JSprojectJSproject Member Posts: 730
    Hejsan, jag är som flera andra inne på utvecklingen av min första app och det är grymt kul att se saker växa fram så som man tänkt sig!
    Hemligt projekt i nuläget och det "kommer när det är färdigt"

    Litet bidrag gällande skattebiten;
    Som flera andra tänkte jag först att det borde fungera att deklarera ev. inkomst som "hobbyverksamhet" i början men det faller på punkt 3 nedan ifall man nu inte släpper allt gratis utan IAP-funktioner.

    Hobbyverksamhet enligt skatteverket:
    * något du utövar på din fritid
    * inte din huvudsakliga försörjning
    * något du gör utan vinstsyfte.

    Det absolut enklaste verkar därför vara att registrera sig för "Särskild A-skatt" (SA-skatt) och deklarera den vägen. Enskild firma är andra alternativet men det medför betydligt mer arbete och är i min mening något man bör överväga först under förutsättning att man ser att det börjar trilla in pengar som gör det värt det (klirr i kassan är ju tyvärr inte på något sätt någon garanti).

    Se nedan tråd och speciellt posterna från "Taz_1999"
    http://www.99mac.se/programmering-utveckling/248058-appstore-hur-gor-med-skatter-etc.html

    Googla i övrigt "SA-skatt" och spana in de första två träffarna från skatteverket.

    @Oskardeveloper, diggar stilen på RetroFruit :) …ska spana in dina apps närmare vid tillfälle!

    Rullar inga stålar in för appar så misströsta ej, det finns enligt skatteverket uppenbarligen en möjlighet att tjäna pengar på att plocka kottar då istället… ;)
    "Inkomst av försäljning av[…]kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri..." hämtat från:
    http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
    Lycka till alla!
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    Hejsan, jag är som flera andra inne på utvecklingen av min första app och det är grymt kul att se saker växa fram så som man tänkt sig!
    Hemligt projekt i nuläget och det "kommer när det är färdigt"

    Litet bidrag gällande skattebiten;
    Som flera andra tänkte jag först att det borde fungera att deklarera ev. inkomst som "hobbyverksamhet" i början men det faller på punkt 3 nedan ifall man nu inte släpper allt gratis utan IAP-funktioner.

    Hobbyverksamhet enligt skatteverket:
    * något du utövar på din fritid
    * inte din huvudsakliga försörjning
    * något du gör utan vinstsyfte.

    Det absolut enklaste verkar därför vara att registrera sig för "Särskild A-skatt" (SA-skatt) och deklarera den vägen. Enskild firma är andra alternativet men det medför betydligt mer arbete och är i min mening något man bör överväga först under förutsättning att man ser att det börjar trilla in pengar som gör det värt det (klirr i kassan är ju tyvärr inte på något sätt någon garanti).

    Se nedan tråd och speciellt posterna från "Taz_1999"
    http://www.99mac.se/programmering-utveckling/248058-appstore-hur-gor-med-skatter-etc.html

    Googla i övrigt "SA-skatt" och spana in de första två träffarna från skatteverket.

    @Oskardeveloper, diggar stilen på RetroFruit :) …ska spana in dina apps närmare vid tillfälle!

    Rullar inga stålar in för appar så misströsta ej, det finns enligt skatteverket uppenbarligen en möjlighet att tjäna pengar på att plocka kottar då istället… ;)
    "Inkomst av försäljning av[…]kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri..." hämtat från:
    http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
    Lycka till alla!

    Hej och välkommen!

    Tack för det grymma kunskapsbidraget. Då är det alltså bara att börja plocka kottar och hoppa över en massa onödiga steg som ändå kommer att leder till att, ja, samla kottar! Nä, skämtåsido, tack för de grymma tipsen. Ska kika närmare på den övre länken också och Googla på "SA-skatt". :)

    Så hur pass hemligt är ditt spel? Inget alls som du kan dela med dig av? Vad blir det för genre exempelvis?





  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @SaladStraightShooter

    Thanks! I was wondering how long it would take before someone used that :)
  • kajankajan PRO Posts: 31
    kollade din facebook-sida @sebmat86, verkar bli något grymt!
    Snart klar med ett space shooter-spel med pixelerad grafik, tänkte egentligen inte göra klart det men sen la jag in det ena efter det andra o nu har det blivit hyfsat bra ändå :P
  • kajankajan PRO Posts: 31
    Förresten, angående skatter så är jag också intresserad hur det funkar..
    Kom på att jag mailade skatteverket för något år sen och fick svaret (Utvecklade endast till android då, visar några utdrag från mailet):
    Om du säljer dina tjänster via Google måste du kontrollera om det är en internationell köpare eller svensk köpare, dessutom måste du veta om köparen är näringsidkare eller inte, det avgör hur du ska debitera moms.

    Du kan bedriva din försäljning antingen som hobby eller näringsverksamhet. När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda föra det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är

    - självständighet
    - vinstsyfte
    - varaktighet.

    Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det istället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby.
    Hobbyverksamhet skiljer sig från annan inkomst av tjänst genom att:

    - resultatet av verksamheten beräknas för sig
    - underskott behandlas på särskilt sätt
    - på överskott ska egenavgifter betalas

    Kan den första punkten verkligen stämma?!
  • kajankajan PRO Posts: 31
    Själv har jag inte tjänat stora summor på appar, är student och har bara haft det vid sidan om som en kul grej. Än så länge som jag inte försörjer mig på apputveckling och bara får in några tusenlappar om året så har jag fått betalningen till paypal och sen har jag köpt saker direkt från paypal vilket gör att jag inte "behöver" redovisa detta då ingen kan se att det är min inkomst. (Om det stämmer?) Bara ett tips ifall ni inte tänkte satsa fullt ut och tjäna större belopp.. och ni tänker använda dem för att bara köpa saker online, kan ju alltid föra över det till sitt bankkonto men har ingen aning om det då ses av skatteverket..
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    @kajan

    Kul att du kikade sidan på fejan. Glöm ej att gilla den också! :)
    Spännande med ett space shooter. Blir det ett riktigt hardcorespel eller medium i svårighetsgraden? Har du gjort andra spel också?

    Tack för bidraget vad gäller skattefrågan. Det verkar som att det är svårt att hitta bra svar. Men jag funderar på att, om jag startar eget företag, då låta pengarna vila i företaget, så att jag inte tar ut pengarna i lön, och slipper därav skatta. Så kan man väl låta företaget växa sakta. Ska man starta eget, och har noll koll, tror jag att det i slutändan lönar sig att gå ngn infokurs hos Skatteverket där man också får ställa frågor.

    Men det där med ett PayPal-konto lät ju inte så dumt... Men lyckas inte Skatteverket sniffa fram det mesta? Vet inte...

    Har ni andra för övrigt facebooksidor för era utvecklingsstudios?

    /Seb

  • kajankajan PRO Posts: 31
    @sebmat86

    Har gillat nu ;)
    Vet faktiskt inte hur svårighetsgraden ska bli.. just nu e den ganska normal men tänkte öka den successivt :]
    Har en facebooksida för min utvecklingsstudio men har inte publicerat den än, gör det inom de kommande dagarna, ni får gärna gilla då! :D

    Antagligen så vet skatteverket om det med paypal nu när vi skrivit ner det här o.O Nej, men det är nog något som man kan göra när man tjänar småbelopp men rekommenderar verkligen inte att göra något fuffens om man tjänar större belopp..
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    @kajan

    Sweet, tack! Hojta till när din sida är uppe! Vad ska du ha som utvecklarnamn?

    Nä, vad gäller att fiffla och ägna sig åt fuffens när det kommer till pengar... Nej tack! Däremot kan jag känna att, ska jag sitta och redovisa varendaste en såld app under ett år om jag ändå inte får klirr i kassan mer än någon enstaka tusing... Känns drygt. Men hur som haver ska jag regga ett företag inom närmsta framtid.

    Riktigt kul och coolt med ett space shooterspel. Gör du allt själv? Hojta till om du vill ha musik till ditt spel! Observera att det är gratis. Det viktiga är att mitt namn kommer med i eftertexterna! XD
  • DuesDues Member Posts: 1,159


    @Dues, jag har också läst en del om dubbelbeskattning men såg i sommras att det avskaffats! Skönt va? Här är en av många korta artiklar som nämner det: http://www.resume.se/nyheter/webb/2011/11/29/ingen-dubbelskatt-pa-appar/
    Vad gäller hobbyverksamheten... Har jag faktiskt noll koll på. Det är nog som du säger, bärplockarna gynnas nog mest av det!

    /Sebbe


    Najs!!
    Har kollat runt lite själv, men får verkligen inte ihop hur mycket det blir över på tex en 7kr app om man gör allt på rätt sätt. :-?
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    @Dues

    Om du nu ska ta ut pengarna du får in, som lön, kommer du alltså att först och främst få pröjsa 33% till Apple, sen ska du betala skatten i Sverige som är typ 50%. Så... Det blir väl runt 2 spänn kvar... Kul va?

    Men jag funderar på att låta pengarna ligga på ett konto i företaget utan att ta ut ngt förrän det verkar löna sig. Försöka se på det som ett långsiktigt projekt. Om jag förstått det rätt, kan man alltså köpa in prylar för företaget med de pengarna utan att skatta alls. Så om du har 1000kr i företaget kan du köpa in saker för den summan. Men bestämmer du att ta ut pengarna får du alltså skatta 50%. Så är det lite pengar man har att röra sig med inom företaget, kan det vara lönt att hålla dem där. Jag har ju ett heltidsjobb, så för mig skulle det fungera att ha ett företag vid sidan om.

    Någon som vet/kan bättre, får väldigt gärna rätta mig om jag har fel i ngt av ovanstående textstycke.

    Summan av kardemumman: Tänk långsiktigt och kanske se företaget som ett sparkonto? Så försöker jag se det. Men, att absolut inte blanda in privatekonomi med företagets ekonomi.

  • DuesDues Member Posts: 1,159
    @sebmat86

    Ja det där suger ju :-q
    Men bra idé där med företaget! Kan ju va värt kanske att bygga lite ekonomi i det istället. $-)
  • kajankajan PRO Posts: 31
    @sebmat86

    Om man ska vara petig så är det 30% som apple tar 8)
    Men aa.. det blir inte så kul :/

    Kan inte rätta dig ang företag.. vet inte så mycket mer själv, får väl gå någon kurs när det väl gäller ;)

    Men helt rätt att inte blanda in privatekonomin med det andra och se apputvecklingen som en bonus, själv är jag ung student så har väl inte så mycket arbetslivserfarenhet :P
  • kajankajan PRO Posts: 31
    @sebmat86

    Svar till ditt andra inlägg förresten :P

    Kommer heta Brickwell Studios, tog evigheter innan jag hitta ett namn som inte va upptaget..

    Tack så mycket :) ! Har redan en som gör musik åt mig men vi kan ju alltid ge gratisreklam till varann genom facebook :) eller något samarbete någon gång?

    Men jag står för en del av designen, all utveckling och ljudeffekterna. Sen en som hjälper mig med designen och en som gör musiken :)

    Aja.. får väl släppa appen först så ni kan se hur det kommer se ut :P Släpper bilder på min facebooksida inom några dar
  • sebmat86sebmat86 Member Posts: 339
    edited January 2013
    @Dues @kajan

    Juste, det var 30% Apple tar! Rätt ska vara rätt! :)

    Ja, jag tror nog att det skulle vara smart att bygga ekonomi i företaget utan att blanda in priv.ekonomin. Har kollat för mycket på Lyxfällan! XD

    Jag gillar namnet Brickwell Studios. Skysst! Och ser fram emot din f-booksida med bilder på spelet!! Ett framtida sammarbete är jag alltid öppen för! :)

    När planerar ni alla att releasa era spel? Som jag förstått tar vi alla det i lugn takt, vilket är helt rätt! Men har ni någon vision om släppet, och framför allt hur ska det gå till? Lägger ni cash på reklam av ngt slag eller hur tänker ni kring det? Ska ni förresten släppa det för nedladdning i hela världen eller bara i EU typ? För som jag förstår det blir det helt andra regler vad gäller ev. skatter, moms och hur man ska rapportera en såld app. Om vi som svenska utvecklare säljer till Nordamerika eller säg Japan så måste man tänka på att det blir en export av en tjänst... Alltså, det är stört många regler man bör ha koll på innan släpp. För även om man bara vill, som tidigare nämnt, bygga ekonomin i företaget genom att inte ta ut lön, måste ju all inkomst/försäljning redovisas till SV!

Sign In or Register to comment.